mandag 8. november 2010

Oppsummering av Vänernturen høsten 2010

Trine og jeg reiste nedover til Vänern torsdags kvelden. Planen var å fiske fredag lørdag og søndag og reise direkt fra Mellerud etter fiskinga. Vi leide hytte hos Axel Larsson i Mellerud. Fredag morgen var vi bra trøtte siden vi ikke kom fram til hytta før klokka ett om natta, så vi kom sent i gang. Fredagen var det bra mye bølger men overkommelig og jeg hadde tro på bra fiske denne dagen, men det ble ikke det helt store. Litt utpå dagen ramla det på taket og det var en undermål laks på 56 cm som var innom båten. PLO bomber i overflata. Noe mer ble det ikke. Lørdag hadde jeg store forhåpninger siden jeg hadde funnet et område utenfor Toppgrund med store stimer med byttefisk. Men da vi fikk satt ut båten og passert de ytterste stolpene ante vi uråd. Nordavind så vi gikk sidelengs utover og i store bølger. Vi nådde ikke veldig langt ut før Trine insisterte på vendereis. Jeg var enig og satte kursen mot Sunnanå igjen. Flere modige var på tur ut, men det var bare vi og et Norsk team til som snudde. Jeg gidder ikke fiske når det ikke er kos lengre, og det er det ikke når en må holde seg fast med begge henda. Det var spådd 5-6 sekundmeter vind men endte på 8-10. Dagen brukte vi på å farte litt rundt i Mellerud, der vi fant en av de største og beste pizzaene etter min mening. Kebab familiepizza i fra sjappa rett overfor coopen. Helt sikkert en hel kvadratmeter pizza med masse fyll og en knakende god bunn. Mer enn nok for to... Søndagen så det mere lovende ut med tanke på vind. Vestavind 3-4 sekundmeter. Konge. Kjempevær og knakende gode forhold ga oss en laks på 3,8kg på en rosaprikkete perlemor bomber i overflata, og en ørret på 2,7 kg 15ft på rigg. 85 ft bak båten. Denne tok tomic 185. Lykkelig fisker med dagens fangst.

1 kommentar:

Erik Walmann sa...

høres jo ut som en kosetur da og at du tar hensyn er jo knallbra !!!