onsdag 27. juni 2012

PUNDING!




Jeg skulle ta en liten tur på Mjøsa i går fordi det er dugnad i hunnselva i dag.
Startet å fiske på opplandsia og fikk en  snau 50cm ørret ved nordlia. I tillegg et utras som ikke satt der.
Jeg hadde ikke helt godfølelsen inne men det virket ikke helt håpløst. Men vinden skiftet retning fra nordvest-vest til ren nordavind med guster så båten dreiv av gårde. Så jeg trollet meg over til Kise på andre sia, og rotet meg nedover mot sundet. Men det eneste jeg fikk der var en ørret som var toppen 10cm lang, finneklippet og sikkert akkurat satt ut. Jeg satt på en tomic på riggen og hadde en følelse av at det kom til å rase ut på riggen, men det skjedde ikke. Tomicen var det nok ei glupsk gjedde som hadde spist opp. Borte var den i alle fall.
Så jeg skiftet taktikk og satte på noe seeberg ikke tar inn og trollet videre mot sundet.
Midt i kaffekoppen regelrett hylet det på taket, og jeg tenkte jeg hadde satt bremsen veldig løst, men det var ikke tilfelle. Stanga sto rett bakover, og det var vanskelig å løfte den ut av orgelet uten å miste stanga.
Etter å ha kjennt litt på fisken og slakket bremsen endel, så roet fisken seg litt, og jeg begynte ta den inn men den dro rett ut til siden, så jeg måtte ta inn de andre overflatestengene. I tillegg kom det en båt utenifra som skulle inn i sundet. Jeg prøvde å kalle dem opp på VHF, for dem var i snørekappekurs. Om dem hører meg vet jeg ikke, men dem skifter kurs og går på den andre siden. Kjempebra.
Etterhvert som minuttene går kommer fisken nærmere, men snøret går rett ned, og telleverket viser godt over 30fot. Dette må være storfisk tenker jeg for meg selv, men våger ikke tenke tanken. Har blitt skuffet over spreke småtasser.
Jeg presser på hardere men fisken vil ikke opp, og den gjør et saftig utras og fisken hopper merkelig nok på høyre siden av båten og snøre ned i vannet på den andre. Livredd for snøret skulle gå i propellen. Men jeg ser fisken er veldig feit, men den virker kort. Sikkert bare en sprek 4 kilos tenker jeg. Fisken kjemper videre og jeg er helt sikker på at den vil ha snøret inn i propellen, og krysser fra den ene siden til den andre hele tiden. Men omsider får jeg fisken nærmere båten, og får den i håven.
Et raskt mål ved linjalen viser helt oppunder 82cm og jeg ville prøve å veie den. Siden det satt veldig fint, og fisken var i slik kondisjon ville jeg prøve å sette den tilbake. Men det er ikke lett å veie levende fisk.....
Vekta hoppet fra 6,035 til 6,225 og gjorde et forsøk på å ta bilde men det gikk ikke så lett. Når jeg veiet den med begge hendene så stabiliserte vekta seg på 6,115kg
Bildet viser bare at den er over 6kg.
Heretter blir det veienett og balje i båten så det blir mulig å veie den inn uten å ta livet av den.

Ingen kommentarer: