mandag 30. juli 2012

Hvordan ser folk på oss "Trollere" ??


Mange jeg snakker med i det daglige vet veldig lite om "trollingfiske", og tror det faktisk er bare å hente fisk. Og at det er vanlig å ta få fisker fra 6kg og oppover,  og lurer ofte hvorfor jeg ikke er på lista i avisa. (Fiskebørsen i OA)
Lite vet de om hvor mange timer det kan ta før storfisken ligger i båten. NTF og andre har mange har hatt mange inlegg i forskjellige fiskerelaterte magasin, men mange av vi som driver med fiske har en viss peiling på hva trollingfiske går ut på, men kanskje NTF burde sikte seg inn på allmenheten,  og bruke de lokale avisene og meiene vi har, for å avmystifisere oss som tømmer vannene for fisk.
Derfor bør de gripe sjangsen de har ved å kunne svare på artikkelen bildet er fra, og få med seg journalister og andre med på en fisketur. Kanskje arrangere en "åpen dag" etc.
NTF syntes jeg har vært litt lite frempå, og kan helt klart gjøre en bedre jobb på dette området.

En annen ting det snakkes endel om i trollingmiljøet nå er overholdelse av gjeldende regelverk, og da spesiellt antall stenger. Folk registrerer at noen bruker flere stenger ennn det er lov til, og det gir ikke akkurat noe bedre intrykk av "trollingmiljøet"
Jeg ønsker ikke å henge ut noen med teamnavn, eller snakke dårlig om noen, eller fryse ut noen, for folk kan forbedre seg. Og det har vært mange historier opp gjennom tidene, med kjente folk innen trollingmiljøet som har vært rause med å kaste sluker i vannet.
Men det skal sies at de fleste som jeg ser på Mjøsa fisker lovlig, og det er bare en jeg har sett hittil i år som har fisket med fem stenger. Men ser jeg deg, så caller jeg deg opp på VHF, eller tar bilde av deg og sender det til SNO.
Dere ødelegger for oss alle!

3 kommentarer:

Team Helgøya sa...

Når sant skal sies SR har Morten i NTF tatt kontakt med både journalist og Børresen. Slik jeg forsto det ble begge invitert med ut på en tur i høst. Børresen kunne ikke nå da han var på vei på fiskeferie.

Når det kommer til det med antall stenger er det ikke noe nytt at noen er mere rause enn andre. I min båt i hundretusenkroners klassen er det ikke praktisk mulig å bruke flere enn 4, men jeg er av den bestemte oppfatning av at det er bag limit og ikke antall stenger en har i taket som er gjeldende for å vedlikeholde ørretstammen (sett ut fra et rent fiskemessig perspektiv). Diskusjon om gyteelver osv lar vi ligge, men mange av de vanlige som hevder trollingfiskere kjører med urent mjøl i posen er selv blant de rauseste. Høsten 2010 var det kontroll på Mjøsa, hadde selv 8 stenger rigget denne dagen. SNO sa ingenting på det, da kun 4 av de var i vannet når SNO kom, derimot hadde de huket en del tradisjonelle dreggere med både slukoter og bulldozere.
Debatten som Børresen ønsket å reise bør komme frem i dagen, men spørsmålet som må drøftes er om det er antall sluker i vannet eller minste/maksmål, fredning av vill fisk etc etc.
Artikkelen er et rent angrep på trollingmiljøet, og det er publisert slik det er publisert for å skape debatt. Det tåler vi og det tror jeg vil være bra for Mjøsørreten, og kanskje spesielt for hunderørreten som er diamanten i smykkeskrinet Mjøsa

Unknown sa...

Jeg er klar over at NTF gjør noe konkret i denne saken. Men jeg mener tiden alikevel er inne for å ta en diskusjon rundt regler og overholdelse av disse. Jeg Tror det er bred enighet i trollingmiljøet om at det er ønsket endring i regler, mtp. antall stenger og bag limit. Men for å være seriøse, så må vi i dag overholde gjeldene regler. Det var liksom ikke kun i denne konkrete saken jeg tenker på når jeg mener NTF burde gjøre mer. Jeg mener lokalavisene rundt om i aktuelle "trollingdistrikt" burde benyttes til å informere og avmystifisere, slik at de som sitter å ser på båtene våre glir over vannet ikke tømmer det for fisk. Artikkelen lyser debatt, og den bør vi ta på strak arm på seriøst vis, og da bør vi ha rent mel i posen!

Anonym sa...

Det var svært mye uvitenhet fra denne fiskeren.For utenforstående kan en 80 meter bred farkost virke skremmende og effektiv, derfor er det som Stein Roger skriver svært viktig at alle følger reglene selv om mange vil ha regelendringer. Må korrigere Steinar litt, det var både ulovelig fiske blant tradisjonelle og moderne dorgere på den omtalte kontrollen i 2010.