mandag 31. desember 2012

Året 2012


2012

Året 2012 var fiskemessig for meg et greit år. Lite timer på fjorden, men det ble greie fangster.
Punding ble det også i slutten av juni, og det ble årets høydepunkt. En smellfeit hunderørret på 82cm.
Bildet over er en rapport av det som er notert av fisk sesongen 2012, og den viser at det har vært jevnt fiske, men ikke det helt spreke. Men betydelig bedre enn 2011. Småfisk under 30 cm har vært nesten fraværende, mens det har vært mye fra 40-55 cm
For å oppsummere så har det vært en sesong med mye vann, og lave vanntemperaturer. Og det tror jeg er årsaken til at Apex og Tasmanian ikke har slått helt til i år , men jeg har hatt veldig bra fangser på mine hjemmelakkerte Rapala Huskyer, og har endelig fått dreis på Strikepro. Tomic har også vært bra for min del.
Jeg har tenkt litt mer på kultivering av Hunderørreten og har i år satt ut all fisk over 80cm finneklippet eller ikke. Årsaken er at det er dette som er den viktigste gytefisken. Det kommer jeg til å fortsette med, men kommer til å sette ut nesten all villfisk over 60-70cm om den er i godt hold og er frisk. Villfisken er ER MYE VIKTIGERE å sette tilbake enn oppdrettsfisk. Jeg skal skrive mer om dette utover vinteren, for dette er superviktig!
Jeg har ikke vært med på noen konkuranser i år. Årsaken til det er flere, men jeg syntes det har blitt litt for mye penger i dette, og det tar bort mye av gleden ved fiskingen. Har en liten følelse av at det tar frem juksefantene også. Noen konkurranser går på ungehelger, og andre er rett å slett litt for langt unna og tar for mye tid.
Og bare for å minne om at ordet CUP kommer av det engelske ordet CUP og betyr pokal! Det er MYE artigere å ha en pokal på peishylla med skrift på og en diplom, enn en fiskestang eller ekkolodd som man må selge fordi man har det meste av utstyr....

Dette får være min nyttårstale siden det er den siste dagen i 2012.
Og med dette vil jeg ønske alle mine "fiskekollegaer" et riktig godt Nytt (fiske) År!!!!

Stein Roger "Roger`n" Nybakke

1 kommentar:

Team Puff: Hans Martin Holtet sa...

Høres bra ut dette du har skrevet og er helt enig med deg.. mvh team puff..