mandag 20. mai 2013

Filming med GoPro kamera.

Nå har jeg fått prøvd å filme litt med GoPro kameraet. Kameraet er veldig lett å bruke, med tanke på instillinger osv. Jeg har enda ikke brukt fjernkontrollen eller annen Wi-Fi tilkobling. Så jeg er ikke sikker på hvor nødvendig den er for mitt bruk. Jeg hadde klart  meg greit med en rimeligere modell.
Med bacPac batteri er filmtiden ca 3timer kontinuerlig filming, så en får ikke med seg hele fisketuren.
Det kan ganske enkelt løses, ved å kjøpe en forlengelseskabel til strømdrift til et USB uttak eller om man bruker et batteri for alarmsentraler og kobler denne til sigarettenneruttak og USB. Er det da dårlig vær må en jo ikke bruke sceleton bakdør, (kun sceleton bakdør for bacpacbatteri kan brukes for batteridrift) om man ikke har ett form for tak over kameraet. Fordelen med sceleton bakdør er at lyden blir mye bedre!
En ting som skuffer litt med GoPro (og andre actionkamera) er at bildet bølger når det blir mye bevegelse i bildet som feks ved høyere fart, store bølger osv. Jeg blir nesten kvalm av å se på slike klipp.
Når det gjelder festing av kameraet, er det ganske kurrant, og man må ikke kjøpe overprisede gopro fester, bare man har noen basisdeler. Man kan feks kjøpe speilholder for motorsykkelratt på biltema, og det er bare  fantasien som setter en stopper for mulighetene. Jeg har provisorisk brukt plata kameraet sitter fetet på inni forpakningen og tape. Enkelt men det funker.
Filming i stummende mørke er ikke kameraet bygget for, men med LED lyskaster fra biltema kan man uten problemer filme det som skjer inni båten, men man ser ikke særlig utenfor.

Ingen kommentarer: