torsdag 8. august 2013

Downrigger weight

Etter å ha susa rundt etter laksen i opp mot 4,5 knop så jeg at med litt fart ble loddet liggende ganske langt etter.
Så jeg begynte å studere litt på hva som er det perfekte oppsettet på et downriggerlodd hovedsaklig etter ørret i Mjøsa, men også når man virkelig skal kjøre fort etter laksen,

Det som er noe som er "allmen viten" innen trollingmiljøet er at denne kula som henger nederst der tiltrekker seg fisk. Men gjør den egentlig det?
I de fleste tilfellene ser jeg at det er en strek som går ned fra loddet, men dette er da fisk som svømmer bort fra loddet, enten ned eller ut til siden.
Er det da vesenet denne lager som skremmer fisken, eller har den først tiltrekt seg fisken?
Skal man da ha en kule som lager mest mulig vesen eller skal man bruke en som ikke gjør det. Eller er det noe som lager riktig vesen, altså simulere en (eller flere fisker)?
Jeg har hørt mye snakk om lodd som ikke fisker, feks. blanke sharklodd. Selv om det i teorien skal være slik at dette er designet med bulker for å simulere en fiskestim. Mens noen sier at de fisker kjempebra.
Kan det være andre ting som gjør denne forskjellen i hvor godt de fisker, som slik det er med wobblere, at man må ha rett rigging for rett fart, og noen gir bare fra seg de rette signalene? Har jo vært borti at enkelte wobblere fisker helt sinnrikt, mens makne ikke fisker i det heletatt.

Så var det dette med rigging og ikke minst fart.
Det jeg har sett er at mye av motstanden i vannet skyldes wiren. Det ser man når man kjører i en gitt hastighet, og ser etterslepet som blir når man senker den dypere. Ut over det er det snubber, termination (loddfeste) wire leader (stacker), det er jo ikke noe av dette som er laget strømlinjeformet. Disse tingene her lager også mer motsand i vannet enn selve kula. Og følgelig mer vesen. Men tiltrekker den seg mer fisk? Og får en mer fisk?
Jeg har ikke forsket på hva som gir mest fisk når det gjelder bruk av utstyr, for min filosofi har alltid vært å bruke minst mulige greier som kan forstyrre fisket, det at det er noe som kan virke unaturlig slik at fisken skal trekke seg tvile i steden for å hugge.
Men det jeg har prøvd ut endel, er sleplengder etter båt/lodd. Og jeg mener at lengre sleplengder helt ned til 15meter/50fot gir mer fisk, og kanskje større fisk enn det jeg har fått på korte slep. Det gir meg en anelse at loddet skremmer bort større fisk.
Det er i allefall min teori, men det finnes helt sikkert mange med en annen erfaring som kan motsi min  teori.

Men så kommer vi til slutt til dette med lodd, wire snubber, stacker, og termination. Summen av den vannmotstand dette gir i vannet. I over 4 kn ble det i alle fall tydelig at uansett vekta på lodd så kommer dette til å henge langt etter med alt dette rælet som prøver å pløye gjennom vannet. Når man ser på festet til loddet er cannon det mest brukte, og det har en stor firekantet gummikloss, som er laget for å fange vannet. Stackere er store, med store klyper, og snubberen er også tykk med et digert feste. Ikke noe er laget med tanke på at dette skal kunne gli mest mulig motstandsfritt gjennom vannet.
Den eneste løsningen mange har kommet opp med er tyngre lodd.

Kanskje det er på tide å finne på noe som gir mindre motstand i vannet, og se om det kan gjøre noe med etterslep, og om det kan gi mer fisk?






Ingen kommentarer: