søndag 1. september 2013

Fredet

Da er det tid for fredning av mjøsørreten. Så hva skal man bedrive tiden med?
Båten står på land, og det kan være tryggest da 3 trolling båter har sunket denne sesongen. Det er liksom litt mer enn snittet av uhell. Håper de uheldige får erstattet båtene sine og utstyret sitt, så de kommer seg utpå mjøsa igjen.

Har jo masse å finne på hjemme, og skal forberede elgjakta. Min første elgjakt.
Holder på å bli kjent i terrenget, og prøver å holde oss oppdatert på hvor elgen beveger seg.

Men jeg forventer meg at jeg skal få til en tur eller to etter gjedde nord for mjøsbrua. Viktig å få beskattet gjedda litt også.
En annen ting jeg har studert litt på er en fugl som etterhvert har fått fotfeste i Mjøsa, nemlig skarven, denne er fiskeyngelens fiende nr 1 og kan gjøre store innhugg i fiskebestander. Fuglen er en skarv, men om det er en underart eller om det er storskarv er ikke kjent. Underarten heter mellomskarv og den er ikke ukjent for å nesten utrydde fiskebestander i vannene de har fått fotfeste i.... og for de som kjører E6 forbi de nordligste delene av lågen kan skimte disse svarte store fiskespisende fuglene i et stadig større antall på gamle pæler og grunnene. Tror yngelen på tur ut i mjøsa lever et farlig liv........

Ingen kommentarer: